Rabu, 16 April 2014

Adakah Aku Telah Berbuat Baik


Aku terkadang tidak menyadari atas apa yang aku lakukan. Aku terkadang tidak sengaja berbuat sesuatu yang riya dalam melaksanakan kebaikan. Padahal aku telah berusaha untuk menyembunyikan kebaikan yang telah aku perbuat kepada orang lain. Namun dalam percakapan dengan seseorang yang aku hormati atau beberapa orang yang terpandang, aku suka khilaf dan silaf tidak sengaja mengungkapkan sesuatu yang tersembunyi yang seharusnya aku hindari, tapi terucapkan tentang sesuatu apa yang telah aku perbuat sehingga diketahui oleh orang lain.

Jika malam telah tiba dalam kesendirianku aku suka bermuhasabah dan selalu bertanya dalam hatiku apa yang telah aku perbuat dalam keseharianku. Adakah aku telah berbuat baik kepada orang lain dengan membantu meringankan kesusahannya. Adakah aku telah menyakiti, mengecewakan hati dan perasaannya dengan sikapku yang sombong.

Ataukah aku suka pamer kebaikan agar dilihat orang, dan orang menganggap aku baik dan suka berbuat kebaikan.

Aku bertanya dalam hatiku dengan perasaan takut dan was-was adakah Allah SWT akan menerima ibadahku ini yang aku lakukan setiap hari, padahal aku telah berusaha sedapat mungkin berbuat baik dan beribadah seperti apa yang Rasulullah SAW contohkan. Apakah Allah ridha atas apa yang aku perbuat ini?.

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar